
Abychom tak trochu oslavili Ryanovo narozeniny i my, připravila jsem si pro nás malinký dáreček v podobě rozhovoru s Ryanem Teddrem (časopis Billboard).
Podle Ryana Teddera existují dva způsoby, jaké psát písně, a to buď sezonní a nebo stálé. "Sezonní znamená ovládnout aktuální okamžik. Pár let budete mít spousta písniček, největší věci na světě. Pak se spálíte. O tři roky později se budete usilovně snažit prodat alespoň jednu skladbu."
Těžší je podle Ryana tvořit tzv. stálé hity, to dokáží podle Ryana například umělci jako Max Martin, Rick Rubin nebo T Bone Burnett. "Je vzácné být známým deset let a mít stále úspěšné singly jako spisovatel / producent," říká Tedder, který kromě písniček pro svojí rockovou kapelu OneRepublic napsal a produkoval hity pro Leonu Lewis ("Bleeding Love"), Beyoncé ("Halo") nebo třeba Adele ("Rumor Has It").
V rozhovoru pro Billboard, mluví Tedder o OneRepublic a jejich nadcházejícím třetím albu, o jeho roli frontmana, skladatele/producenta pro jiné umělce a zda někdy přemýšlí o solové kariéře.
Jak jste na tom s novým albem 1R?
"Pracujeme na tom, máme víc písniček, nakonec jich vybereme tak 10 - 12. Někdy máme zatím třeba jen 30 nebo 60 sekund, zkoušíme melodii, refrény, rýmy. Zaměřujeme se na zvuk, ve kterém se snažíme najít něco charakteristického, musí to být cítit. Myslím, že s tímto albem má 1R šanci přejít do většího světa, opravdu. První singl chceme vydat tohle léto, snažíme se zrychlit a stihnout to."
Je těžké rozhodnout se, které písně použijete pro OneRepublic a které nabídnete jiným umělcům?
"V prvních dvou albech to nebyl problém. Nikdy bych neplánoval zpívat Halo nebo Bleeding Love. Teprve nedávno jsem napsal pár písní, které jsem nabídl jiným zpěvákům. Můj manažer řekl: "Co to sakra děláš? Musíte si tuhle píseň nechat pro sebe." Někdy se to nelíbí členům mojí kapely, vedení [Interscope Geffen A&M chairman] nebo Jimmy Lovine hrozí, že pokud rozdám písně, vyhodí mě ven z budovy. :) V poslední době jsem pracoval na písních pro OneRepublic, jak jen to šlo."
Spolupracoval jste už se spoustou lidí, jak se rozhodnout s kým ano a s kým ne?
"Je to kombinace lidí, které oslovím já a kteří osloví mě. Když vyrazím na turné s 1R, můj volný čas je hodně omezen, potom si prostě vybírám lidi, které mám rád. V polovině našeho turné k albu Waking Up jsem spolupracoval s Adele a na týden přerušil veškerou ostatní práci."
Můžete nám říct jaká je odměna nebo honorář za napsání písně?
"Po první hrstce mých úspěšných písní jsem byl povolán do práce. Zeptali se mě na můj honorář. Zeptal jsem se jich, co tím myslí. Odpověděli, jaký jsi měl honorář za psaní? Řekl jsem, máte na mysli odměnu za produkování písně? Pokud budete mít píseň, tak já samozřejmě jako producent mám honorář. Ne, ne.. my myslíme peníze za napsání písně. Začal jsem se smát a řekl jsem jim, neměl jsem v úmyslu účtovat si za psaní. Myslím si, že je řada textařů, kteří si účtují za to, že sedí v pokoji a píší. Nikdy jsem tohle neudělal, pokud vím."
A co solová kariéra?
"Nemyslím si. Nejsem pro dělání bočních projektů, tak jako to dělají někteří zpěváci. Zpívat s kapelou a k tomu nějaký jiný druh hudby jako solový zpěvák, to se mi nechce. Nejsem solový zpěvák, projekty s Gym Class Heroes ["The Fighter"] nebo s Sebastianem Ingrosso & Alesso ["Calling (Lose My Mind)"] jsou v tomhle směru maximem."
A co hudba k filmu?
"Rád bych to dělal. Dá-li Bůh, OneRepublic bude pokračovat v tom, co dělá až do doby, kdy se sama rozhodne skončit. Ale když si představím sám sebe za 20 let, vidím se s prošedivělými vlasy, denně sleduju filmy a snažím se přijít na to, jaký druh hudby do nich vepsat."